Views: 51

Esős időszakokban és pláne télen gyakori jelenség a vízen való felúszás veszélye, vagyis az aquaplaning. Egyáltalán nem ritka, és sajnos nem is törődünk vele kellő mértékben, ahogy azt az Auto Bild leg-frissebb tesztje be is bizonyította.Vízen való felúszásról (aquaplaning) akkor beszélünk, amikor az útfelület és az

Fékút 120 km/óráról fékezve, méterben

autó gumiabroncsa között összefüggő vízréteg alakul ki. Ez kialakulhat sok eső, olvadó hó hatására, a magyar utakon az úthibák miatt sajnos még inkább jellemző, hogy veszélyes helyzetek alakulnak ki az összefüggő vízréteg miatt. A helyzetet ráadásul súlyosbítja, hogy nagyobb jármű (busz, teherautó, kamion) előzésekor, a vizes útról rengeteg víz verődik az előző jármű, vagyis a mi autónk alá is.A fentiekből is látszik, hogy az aquaplaning rendkívül gyakori jelenség Magyar-országon, ezért különösen nagy figyelmet kell(ene) fordítanunk rá. Az autósok nagy többsége azonban nem törődik ezzel, bízik a technikában (ABS, ESP) és persze a gumiabroncsában.A gumikon ugyanis rengeteg múlik, év-ről-évre egyre nyilvánvalóbbá válik a különböző specifikus teszteken, hogy a biztonság a gumiabroncsoknál kezdődik.Vízen való felúszás esetén nagyon sok múlik a következőkön: a víz mennyisége, vagyis a vízréteg vastagsága, az autógumi profilmélysége, mintázata és nyomása. Ezek közül a vízréteggel nem tudunk mit kezdeni, a megfelelő mintázat kiválasztásával, illetve a profilmélység és a keréknyomás rendszeres ellenőrzésével, azonban sokat tehetünk saját magunk és persze az utasaink biztonságáért.Téli gumiabroncsok esetén a törvényileg előírt minimális profilmélység 1,6 mm, ha valakinél a közúti ellenőrzést vég-ző rendőrök kisebb értéket mér-nek, akkor ugrik a forgalmi. Azt azonban az Auto Bild leg-frissebb kutatása mutatta meg, hogy mennyire nem érdemes még csak meg sem közelíteni az 1,6 mm-es profilmélységet.A teszten három prémium abroncsgyártó gumijait vizs-gálták, és elsősorban arra voltak kíváncsiak, hogy az egyes gumik mennyire haté-konyak különböző kopottsági stádiumban. A Continen-tal, a Goodyear és a Michelin gumijait vizsgálták, és kifeje-zetten a vízen való felúszás közben mutatott sebesség-re és a fékút hosszára vol-tak kíváncsiak. Az Auto Bild szakemberei fogtak mindhárom gyártótól egy-egy vadonatúj garnitúra gumiabroncsot, illetve egy-egy 5, 3 és 1,6 mm profil-mélységig koptatott szettet.A teszt során azt a teljesen szokványos helyzetet szimulálták, amikor 130 km/h-val haladva, autópályán elkap minket egy nagy eső és hirtelen fékezésre kényszerülünk. Jók a fékek, működik az ABS és az ESP, a fékút azonban merőben mást mutat a különböző kopottsági állapotoknál.Az eredmény megdöbbentő és elgondolkodtató. 120 km/h-ról fékezve az új abroncsoknak maximum 60 méterre volt szükségük, hogy megálljanak, míg a tör-vényi minimumban közölt 1,6 mm esetén ez több mint 150 méter volt! Ahol új gumival már megálltak a tesztautók, ott kopott abroncsokkal 106 km/h tempóban zúgtak tovább a személyautók.A tanulság egyértelmű, ezt a teszteredményt nem szükséges magyarázni, elég, ha valaki megnézi a grafikonokat és a saját szemével láthatja, hogy milyen mértékű különbségek vannak az egyes gumiabroncsok között. Különösen azért érdekes ez az eredmény, 2016-ban egy nyugat-európai abroncsgyártó képviselő-je azt mondta, hogy statisztikailag nem jobb egy 4 mm-ig koptatott abroncs az 1,6 mm-esnél, és szerinte a modern ab-roncsokat nyugodtan lehet a törvényi mi-nimumig koptatni.Az Auto Bild tesztje ugyanakkor most világosan megmutatta, hogy óriási különbségek vannak új és kopott gumiab-roncsok között. Éppen ezért felelőtlenség a végtelenségig spórolni a gumin, hiszen sokkal nagyobb kár és baj lehet egy használt gumi miatt.1,6 mm? KOMOLY KOCKÁZATOT JELENT A TÖRVÉNYI MINIMUM!Vizes környezetben tesztelte a kopott gumikat az Auto Bild. A német szaklap magyar kiadásában is megjelent esettanulmányban arra keresték a választ, hogy a különböző mértékben koptatott gumiabroncsok hogyan viselkednek vizes felületen.Auto Bild nyomán // AKH Content

Fékút 120 km/óráról fékezve, méterben